Wilde János – Karl M. Swoboda
Előszó a Dvorák-kiadás utolsó kötetéhez1
Max Dvorák írásainak összkiadását összegyűjtött tanulmányaival és néhány, kritikai formájukban saját kutatásokat is tartalmazó könyvrecenziójával zárjuk.
E munkák egy kivétellel Dvorák 1900 és 1917 közötti első alkotói periódusába2 tartoznak. E korszakra a stílusfejlődés megközelítésének naturalista orientációja és az a törekvés jellemző, hogy az egyes művészi jelenségeket általános történeti vagy szociológiai összefüggésekben értse meg. A korai Dvorák a jelenlegi, kortárs tudományt szinte teljesen lefedi utolsó éveivel, amely a naturalizmus feladásával és a művészettörténeti jelenségek közvetlen magyarázatával a világnézetre és annak alakulására úttörő hatást gyakorolt. Írásainak mostani kiadásaiban mindeddig ezt a késői korszakot részesítettük előnyben; ide tartozik a Kunstgeschichte als Geistesgeschichte, vagy az Italienische Kunstgeschichte. Ezzel szemben itt szeretnénk hangsúlyozni, hogy utolsó éveiből származó írásai, 1918 és 1921 között, bár különösen fontosak, mégis csupán epilógust jelentenek. Tudományos munkássága, anyagismeretében és a beledolgozott történeti meglátásokban is legnagyobbrészt a megelőző, hosszabb alkotói periódusból származik. Ebből e kiadásban még csak a Das Rätsel der Kunst der Brüder van Eyck című főművét közöltük. Az itt közreadott írásokkal a kutatás képe jelentősen kiegészül.
A Johann von Neumarkt illuminátorairól szóló, valamint a többi megjelenő tanulmány és könyvrecenzió a Van Eyck-cikkel együtt a középkor festészetének történetét bemutató koncepcióvá áll össze. A későbbi kutatás, amely a Dvorák által lefektetett alapokon folyt tovább, egyes esetekben helyesbítette és kiegészítette az anyagot, de a fejlődés általa felfestett képén semmiképpen sem változtatott. Dvorák történeti vázlata, a történelmi összefüggések ábrázolása minden sematikusságot mellőz, mivel az egyéni fordulatokat és teljesítményeket a nagy összefüggéseken belül kellőképpen figyelembe veszi és érthetővé teszi. Konkrét kérdésfelvetéseinek és megoldási javaslatainak sokaságával éppen ezért a legutóbbi művészettörténet számára – amely egyre inkább a művészettörténeti folyamatok különlegességének alaposabb feltárásában érdekelt – a tárgyi vonatkozásokon túl is aktuális lehet. Ugyanez érvényes más, e gyűjteménybe bevett tanulmányokkal kapcsolatban is, amelyek a legújabb művészettörténettel és annak módszertani kérdéseivel foglalkoznak. Dvorák valamennyi olvasója számára azonban elsősorban ez a kötet nyújtja a vágyott bepillantást munkásságába és ideáinak világába.
Az egyes tanulmányok eredeti megjelenési helye a bibliográfiában olvasható.
A szerkesztési munkában messzemenő köszönettel tartozunk Dr. Gyárfás Júliának. Köszönet illeti a kiadót is, amely fáradságot nem kímélve dolgozott azon, hogy e kötet is méltó folytatása legyen a Dvorák írásait bemutató előző kiadásoknak.
Bécs, 1929. szeptember
Johannes Wilde
Karl M. Swoboda
Hessky Orsolya fordítása
Jegyzetek:
1 Gesammelte Aufsätze zur Kunstgeschichte. Hrsg. Karl M. Swoboda, Johannes Wilde. München, Piper, 1929.
2 Dvoøák legfontosabb életrajzi adatai: 1874-ben született, a prágai, majd a bécsi egyetemen tanult, és 1895 és 1897 között az Österreichische Institut für Geschichtsforschung-ban történelmet és a történelem segédtudományai tantárgyat hallgatott. 1897-tõl Wickhoff asszisztense a bécsi egyetemen, 1903-ban a középkor és újkor mûvészettörténetébõl habilitált. Riegl halála után címzetes egyetemi tanár, Riegl örökségeként 1905-ben átveszi az osztrák állami mûemlékvédelem újjászervezését. 1909-tõl nyilvános rendes egyetemi tanár. 1921-ben halt meg.