A kísértet a fenomenológiai-pszichés szinten a társadalmi izoláció és elidegenedés vagy a személyes trauma; a szociális-politikai szinten a biopolitikai kizárás megjelenítése; a történeti szinten pedig a feldolgozatlan, cenzúrázott vagy eltagadott múltnak a metaforája. A kísértés mindhárom esetben megbontja a kronologikusan egymásra következő múlt–jelen– jövő hármasságaként felfogott hagyományos temporalitást, és a „kizökkent jelen”, a „sosemvolt múlt” vagy a „már elkezdődött jövő” a (poszt)modernitásból ismerős, paradox alakzataival szembesít. Mivel a dekonstrukció formalizálta leginkább maradandó érvénnyel a jelenlét folyamatos elcsúszását, osztódását, a betóduló múlt és túl korán érkező jövő általi megtörését, ezért lapszámunk elméleti hátterét Jacques Derrida, Paul de Man és a német média-archeológus, Friedrich Kittler és követői munkásságának explicite filmes témájú vonatkozásainak bemutatásával kívántuk megrajzolni.
Szerkesztette: Sipos Balázs és Markója Csilla
HÍVÓSZÓ – KÍSÉRTETJÁRÁS: TSAI MING-LIANG
Markója Csilla: A kísérteties esztétikája – Szellem-képek Tsai Ming-liang és Apichatpong Weerasethakul mûvészetében 2.
Marno János: Ûrvacsora
Nádas Péter: Szoros követésben – Tsai Ming-liang Days címû filmjérõl
Marno János – Marno Dávid: Beszélgetés az akváriumban – Tsai Ming-liang filmjeirõl
MERIDIÁN – KÍSÉRTETJÁRÁS: PEDRO COSTA
Pedro Costa: Ventura levele
Pedro Costa: A csukott ajtó, ami elõtt tétovázva állsz
Jacques Rancie`re: Pedro Costa politikája
Sipos Balázs: A kóda kódája – Két kiegészítés a fordítótól Jacques Rancie`re szövegéhez
Sipos Balázs: Nem. Te. Vagy. – Pedro Costa: Cavalo dinheiro
TRÓPUSOK – MELANKÓLIÁK: TARR BÉLA, LAV DIAZ
Mezei Gábor: A vidék könnyûsége
Markója Csilla – Sipos Balázs: Sátántangózás – Beszélgetés Tarr Béla és Lav Diaz filmjeirõl 2.
Jonathan Rosenbaum: Személyes beszámoló a Film.factory nevû kalandról – Bõvített változat
Jelen számunkat Markója Csilla fotóival illusztráltuk.